Úvodní stránka :: Letectví :: Aero L-159 ALCA

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce

Aero

Aero Vodochody je český (dříve československý) výrobce letadel. Společnost byla založena v roce 1919.


Použité zkratky

CAS

(Close Air Support) - přímá letecká podpora.

FADEC

(Full Authority Digital Engine Control) - Plně autonomní digitální řízení motoru. Na základě vstupních dat z ovládacích prvků (řídicí páka, venkovní čidla) se nastaví nejoptimálnější parametry pro chod motoru.

GPS

(Global Positioning System) - Systém družicové navigace.

HUD

(Head-Up Display) - Průhledová zobrazovací jednotka ve výši očí, přes kterou pilot může sledovat jak venkovní prostor, tak zobrazované údaje.

HOTAS

(Hands On Throttle-And-Stick) - Jedná se o koncept umístění ovládacích tlačítek a přepínačů přímo na řídící páce letounu. Snižuje se tím zatížení pilota.

INS

(Inertial navigation system) - Inerciální navigační systém je zařízení, které za pomocí inerciálních senzorů (gyroskopy a akcelerometry) provádí měření, které slouží k výpočtu postupného pohybu letounu v rámci svého systému souřadnic.

MFD

(Multi-Functional Display) - Zobrazovací displej z tekutých krystalů v kokpitu, na kterém může pilot nebo operátor zobrazovat takřka veškeré informace o letounu - např. schéma zbraňových systémů, stav letounu, mapy, informace z radiolokátorů.

NVG

(Night vision goggles) - Brýle pro noční vidění.

RWR

(Radar Warning Receiver) - Systém umožňující detekci přítomnosti radarových signálů.


Ostatní technika

Aero L-159 ALCA

Aero L-159 ALCA (Advanced Light Combat Aircraft) je český jednomotorový lehký víceúčelový taktický bojový podzvukový letoun primárně určený pro přímou leteckou podporu CAS. Ve dvoumístné variantě může sloužit k plnohodnotnému výcviku pilotů. Letoun se bohužel zatím nerozšířil do dalších zemí jako jeho předchůdce Aero L-39 Albatros.

L-159A

L-159A s označením 6048. V podvěsu má umístěný kontejnerový kanon PL-20 Plamen.

Historie

V roce 1992 začalo československé letectvo uvažovat o vytvoření moderního lehkého bitevního stroje. První vizí bylo vytvoření dvou letounů: upravené verze L-59 s americkou avionikou a vytvoření nového nadzvukového letounu označovaného L-X. Společnost Aero nakonec díky finanční náročnosti tohoto projektu navrhla letoun vycházející z L-59, který mohl plnit úkoly projektu L-X. Tím vznikl projekt L-159, který si AČR objednala v počtu 72 kusů.
První let prototypu se uskutečnil v roce 1997, jednalo se však ještě o dvoumístný demonstrátor vycházející z letounu L-59. Další prototypy byly již jednomístné. Do českého letectva byly L-159 zavedeny v roce 2000. Letoun zatím používá AČR, export do jiných států zatím nebyl úspěšný.

Technologie

L-159 je jednomotorový dolnoplošník s podvozkem příďového typu. Letoun je vybaven motorem Honeywell/ITEC F124-GA-100 o výkonu 28 kN. Motor byl zvolen kvůli své spolehlivosti oproti původně plánovanému motoru Lotarev DV-2 používaného u předchůdce L-59. Motor je řízen systémem FADEC, který zároveň slouží i pro kontrolu správného chodu a upozorňuje na případné problémy.
L-159 obsahuje integrovaný zbraňově navigační systém postavený na sběrnici MIL-STD-1553 s dvojicí řídících počítačů. Tento systém sdružuje chod navigačních, zobrazovacích a zbraňových systémů.
Kokpit letounu je vybaven HUD displejem FW-3000 a dvojicí zobrazovacích displejů MFD. Záložní přístroje jsou mechanické. Kabina je kompatibilní s brýlemi pro noční vidění NVG. Letoun je vybaven českými vystřelovacími sedačkami VS-2B s parametry nula-nula. Systém řízení je mechanický, řídicí páka je typu HOTAS.
V letounu je nainstalován italský dopplerovský radar FIAR GRIFO L s dosahem 100 km. Mezi další prvky patří inerciální navigace INS s podporou GPS. Pro vlastní ochranu letoun využívá systém RWR: GEC Marconi Sky Guardian a výmetnice klamných cílů.
Letoun je schopen nést až 2 340 kg výzbroje na jednom podtrupovém a šesti podkřídelních závěsnících. Vnější závěsníky jsou určeny pro rakety nejčastěji AIM-9 Sidewinder, ostatní závěsníky je možné použít pro více druhů podvěsů (laserem naváděné pumy, AGM-65 Mawerick, kanon PL-20 Plamen, průzkumné kontejnery).

Specifikace L-159
Vlastnosti / varianta L-159A
Délka trupu: 12,73 m
Rozpětí křídel: 9,54 m
Výška: 4,77 m
Hmotnost (prázdná): 4 360 kg
Hmotnost (maximální): 8 000 kg
Pohonná jednotka: 1x Honeywell/ITEC F124-GA-100
Výkon bez přídavného spalování: 1x 28 kN

Varianty

Vznikly jen tři varianty, které jsou popsány níže.

L-159A

Jednomístná základní varianta určená k podpoře pozemních vojsk a pro vedení útoku na pozemní cíle.

L-159B

Dvoumístná varianta vycházející z L-159A určená k pokračovacímu výcviku pilotů. Vývoj této verze začal v roce 1999. První prototyp vlétl v roce 2002. V letounu byla zjednodušena avionika, chvíli byl dokonce letoun vybaven i nástavcem pro tankování za letu. Bohužel tato varianta se nedostala do služby.

L-159T1

Dvoumístná varianta, která vznikla přestavěním jednomístné varianty L-159A pro vzdušné síly České republiky. L-159T1 postrádá oproti variantě L-159B radiolokátor. Každý z členů posádky má k dispozici jen jeden displej MFD.

 


Zpět | Nahoru