Úvodní stránka :: Letectví :: Saab JAS-39 Gripen

Letectví Koníci Ostatní

Zpět


Aktualizováno


Výrobce

Saab

Společnost Saab (SAAB AB - Svenska Aeroplan Aktiebolaget) je švédský výrobce letadel a zbraní. Vnikl v roce 1937. Hlavní vlastníkem je společnost BAE Systems.


Použité zkratky

AESA

(Active electronically scanned array) - typ radiolokátoru s aktivním elektronickým snímáním.

FADEC

(Full Authority Digital Engine Control) - Plně autonomní digitální řízení motoru. Na základě vstupních dat z ovládacích prvků (řídicí páka, venkovní čidla) se nastaví nejoptimálnější parametry pro chod motoru.

FBW

(Fly-by-wire) - elektroimpulzní řízení letounu (signály od řízení jsou přenášené elektricky, nikoliv mechanicky, nebo hydraulikou).

HOTAS

(Hands On Throttle-And-Stick) - Jedná se o koncept umístění ovládacích tlačítek a přepínačů přímo na řídící páce letounu. Snižuje se tím zatížení pilota.

HUD

(Head-Up Display) - Průhledová zobrazovací jednotka ve výši očí, přes kterou pilot může sledovat jak venkovní prostor, tak zobrazované údaje.

IRST

(Infra-Red Search and Track) - Infračervený vyhledávací a naváděcí systém.

LINK-16

Jedná se o vojenský komunikační systém sloužící pro posílání taktických informací. Pro přenos informací používá přístup TDMA a pracuje na frekvencích 960 - 1 215 MHz. Byl vyvinut v USA.

MFD

(Multi-Functional Display) - Zobrazovací displej z tekutých krystalů v kokpitu, na kterém může pilot nebo operátor zobrazovat takřka veškeré informace o letounu - např. schéma zbraňových systémů, stav letounu, mapy, informace z radiolokátorů.

NVG

(Night vision goggles) - Brýle pro noční vidění.

OBOGS

(On-Board Oxygen Generation Systems) - systém pro tvorbu dýchatelného kyslíku přímo na palubě letounu.

TIDLS

(Tactical Information Data Link System) - taktický informační systém schopný komunikovat mezi jednotlivými letouny i pozemním stanovištěm. Používá se u letounů JA-39 Gripen.


Ostatní technika

Saab JAS-39 Gripen

JAS-39 je jednomotorový nadzvukový multifunkční letoun čtvrté generace vyráběný společností Saab ve Švédsku. Jedná se o velmi malý a obratný letoun schopný přistávat i na menších letištích.

Gripen

Jednomístný JAS-39C Gripen.

Historie

V roce 1975 začalo švédské ministerstvo obrany uvažovat o náhradě letounů J-35 Draken a AJ-37 Viggen. Jedním z podmětů byla snaha udržet technologický vývoj s ostatními státy vyrábějící proudové letouny. Požadavky letectva byly následující: letoun měl mít lepší manévrovací schopnosti než jeho předchůdci, přebytek výkonu a menší velikost a hmotnost než letoun Viggen. Vývojem byla pověřena opět společnost SAAB. Před samotným vývojem došlo k porovnávacím zkouškám s letouny F-16 Fighting Falcon, F/A-18 Hornet a F-20 Tigershark a vzniklo několik návrhů, z kterých byl vybrán projekt 2105 (později 2108, 2110). První prototyp Gripenu vzlétl v roce 1988. Celkově jich bylo postaveno 5. První jednomístné sériové stroje se dostaly do služby v roce 1993.
Zkratka JAS v názvu letounu znamená Jakt / Attack / Spanning – stíhací, útočný, průzkumný.
Letouny Gripen kromě Švédska využívají letectva Jihoafrické republiky, České republiky, Maďarska a Thajska.

Technologie

Gripen je jednomotorový středoplošník s deltakřídlem o šípovitosti 49° a plovoucími kachními křídly (canardy). Nad motorem je umístěna jedna svislá ocasní plocha. Letoun je ovládán pomocí třikrát zálohovaného systému FBW s analogovou zálohou. Podvozek je příďového typu.
Gripen verzí A až D používá motor označovaný RM12 vyráběný společností Volvo Aero. Jedná se o motor vycházející z General Electric F-404 používaného např. u letounu F/A-18 Hornet. Motor je upraven pro použití v jednomotorovém letounu (je upraven ovládací systém FADEC, modifikace kompresoru motoru). Motor má výkon 53,97 kN bez přídavného spalování a 80,54 se spalováním.
V Gripenu je použito vystřelovací sedadlo Martin Baker S10LS umožňující katapultáž i z nulové výšky. Letoun je vybaven systémem řízení HOTAS. V kokpitu jsou umístěné 3 MFD displeje a HUD displej.

Specifikace letounu JAS-39C Gripen
Vlastnost JAS-39C
Délka: 14,1 m
Rozpětí: 8,4 m
Výška: 4,5 m
Hmotnost (prázdná): 6 800 kg
Hmotnost (maximální): 14 000 kg
Motor: 1x Volvo Aero RM12
Tah motoru bez přídavného spalování: 1x 53,97 kN
Tah motoru s přídavným spalováním: 1x 80,54 kN

Varianty

Gripen se dodává v jednomístné a dvoumístné verzi. Pro různé odběratele (státy) jsou letouny přizpůsobovány a doplňovány systémy dle přání zákazníka.

JAS-39A

JAS-39A se začal dodávat švédskému letectvu od roku 1992. V kokpitu jsou tři monochromatické displeje o velikosti 5x6 palců a také záložní analogové ukazatele.

Avionika:

Veškerá avionika je propojena třemi sběrnicemi MIL STD 1553B.

Výzbroj:

V Gripenu je pevně nainstalovaný 27mm kanon Mauser BK-27. Letoun je vybaven šesti závěsníky pod křídly a jedním umístěným na trupu. Na závěsnících může nést např.: AIM-9L Sidewinder, AIM-120B AMRAAM, AGM-65A, B Mawerick, raketové bloky Bofors M70.

JAS-39B

V roce 1996 byla dodána první dvoumístná cvičná varianta Gripenu. Letoun byl díky umístění druhé kabiny o 65 cm delší. Kvůli instalaci delšího kokpitu byl také odstraněn kanon. Druhý pilot má k dispozici stejné vybavení jako v předním kokpitu, kromě HUD displeje.

JAS-39C

JAS-39C je zdokonalená verze z roku 2002 se zesílenou konstrukcí draku a podvozku, s možností doplňování paliva za letu a novou avionikou. Důležitým prvkem avioniky jsou: použití pěti sběrnic MIL STD 1553B namísto původních tří; zdokonalený systém EWS30. Komunikační systém byl rozšířen o použití datalinku LINK-16.
Kokpit je osazen systémem EP-17 s širokoúhlým HUD displejem a třemi víceúčelovými barevnými displeji MFID-68 o velikosti 6x8 palců místo monochromatických použitých u varianty A/B. Kokpit je přizpůsoben používání brýlí pro noční vidění NVG a od roku 2009 je možnost instalace systému nočního vidění AN/AWS-9. Také nově obsahuje systém pro generování kyslíku - OBOGS.

Výzbroj:

U verzí C a D byla výzbroj rozšířena o laserem naváděné pumy GBU-10, GBU-12 a GBU-16 a střely IRIS-T a Meteor.
Kvůli možnosti využívání nových laserem naváděných pum byla přidána možnost integrace navigačního a střeleckého kontejneru Litening III..
Gripeny mohou také nést speciální průzkumné kontejnery SPK39 nebo Vicon 70.

JAS-39D

JAS-39D je nová dvoumístná cvičná varianta vycházející s JAS-39C. Poprvé vzlétla v roce 2004. Opět není vybavena kanonem.

JAS-39E/F (Gripen NG)

Jedná se o novou vyvíjenou variantu, První prototyp byl představen v roce 2008. Na rozdíl od starších generací by měl obsahovat více závěsných bodů pro výzbroj a nový výkonnější motor General Electric F414 (používaný u Super Hornetů). V letounu by měl být použit radiolokátor typu AESA. První demonstrátor je vybaven radarem AESA Selex ES-05 Raven a systémem IRST Selex Skyward-G.
Prvními uživateli by se měli stát Švédsko a Švýcarsko.

 


Zpět | Nahoru