Úvodní stránka :: Sikorsky S-64 (H-54)
Sikorsky S-64 (H-54)
S-64 je dvojmotorový těžký vrtulník určený k přepravě těžkých a rozměrných nákladů, výzbroje, atd.. Označení S-64 Skycrane je používáno pro civilní verze. Dle amerického vojenského značení se nazývá CH-54 Tarhe.
Sikorsky S-64A Tarhe U.S. Army s podvěšeným kontejnerem na přepravu osob.
Historie
S-64 se vyvinul z prvního vrtulníku sloužícího jako jeřáb Sikorsky S-60 a částečně také z typu S-56. První prototyp vzlétl v roce 1962, armádě se začaly tyto vrtulníky dodávat od roku 1964. V Americké armádě sloužil až do pozdních sedmdesátých let minulého století, kdy byl nahrazen modernějšími vrtulníky CH-47 Chinook. V roce 1992 byla odkoupena výrobní práva společností Erickson a vrtulník se dále začal vyrábět pro civilní sféru pod označením S-64 Aircrane.
Technologie
Vrtulník má klasické uspořádání s šestilistým hlavním rotorem a čtyřlistým vyrovnávacím rotorem. Posádka je tříčlenná, je složena ze dvou pilotů a jednoho technika pro obsluhu jeřábu. Technik je otočen zády k pilotům, aby měl dobrý výhled na manipulaci s nákladem.
Pro vojenské verze byly vytvořeny kontejnery například pro přepravu vojáků, kompletní chirurgický sál, velitelské stanoviště atd..
Varianty
YCH-54A
Zkušební verze určená pro americkou a německou armádu. Bylo postaveno 6 ks.
CH-54A
První sériová vojenská verze s motorem Pratt & Whitney T73-P-1 (JFTD-12A-4A) s výkonem 3 400 kW umístěnými přímo na hlavním nosníku pod hlavním rotorem. Vrtulník byl schopen unést až 10 400 kg.
S-64E
Odvozená civilní verze se nazývala S-64E s FAA certifikací. Tato verze byla později modifikována a vylepšována společností Erickson Aircrane Company.
CH-54B
Verze z roku 1969 s výkonnějším motorem Pratt & Whitney T-73-P-700 (firemní označení JFTD12-5A), se zdvojeným hlavním podvozkem a upravenou rotorovou hlavou. Vrtulník byl schopen nést mnohem těžší náklad.
Parametry vrtulníku
Parametr/vrtulník | CH-54B |
---|---|
Celková délka (m): | 27 |
Délka trupu (m): | 21.4 |
Celková výška (m): | 7.8 |
Průměr hlavního rotoru (m): | 22 |
Motor: | 2 x T73-P-700 |
Výkon (kW): | 2 x 3579 |
Hmotnost prázdná (kg): | 9063 |
Hmotnost maximální (kg): | 21319 |
S-64F
Odvozená civilní verze se nazývala S-64F. Převodovka byla dimenzována na podobný výkon jako u CH-54A.